Mindset: Ja het maakt uit en hypnose helpt

2020.01.15

Als jij ’s ochtends wakker wordt, ben je dan blij of heb je meer zoiets van “meh, weer een dag”? Dit zegt al iets over de mindset die jij gaat hebben op die dag. Dan kun je ook nog een algemene mindset hebben, die bepaalt meer waarin jij gelooft. Die overtuigingen bepalen vaak of je iets wel of niet doet. Om ervoor te zorgen dat jij de kans in je leven grijpt die je hebt en niet onnodig aan je voorbij laat gaan ga ik in dit blog in op mindset.


Wat is mindset

Je hebt eigenlijk allerlei soorten mindset, maar over het algemeen kun je zeggen dat je mindset de rode draad is van de toon van je gedachten. Het is jouw standaard manier van denken. Die manier van denken hangt af van de meningen die je over bepaalde dingen in het leven hebt.


Als je dus elke dag wakker wordt met “ik heb er zin in” heb je een vrij positieve mindset. Word je dagelijks wakker met de gedachte “meh, weer een dag” dan is die iets negatiever. Dit kan iets zeggen over je mening over waar je dagelijks mee bezig bent.


Het kan natuurlijk ook afwisselen, misschien ben je in het weekend juist blij of ongelukkig.


Positief denken kan een positieve mindset zijn

Wanneer je vaak denkt “komt goed” wanneer je voor een probleem staat kun je zeggen dat je een positieve mindset hebt. Een geluk bij een ongelukje is waar je naar zoekt en zal je altijd vinden zodat je goed kunt relativeren als er wat dramatisch gebeurt.


Op zich een handige mindset, behalve als je er een beetje apathisch van wordt, want alles komt goed.


Wel is dit een handige mindset als je op het moment last hebt van de law of murphy “Alles wat mis kan gaan, gaat mis”, dan zorgt die positiviteit ervoor dat je niet opgeeft. Dat je door blijft gaan en je niet laat tegenhouden door tegenslagen.


Daarbij helpt een positieve mindset ook je prestaties. In een onderzoek naar zangers lieten ze 2 groepen zangers zingen, maar de ene groep werd eerst 40 minuten lang beïnvloed met positieve woorden om ze een positieve mindset te geven. Wat bleek? Mensen die dit voor het optreden hadden gekregen konden zich muzikaal beter uiten dan de groep zonder de positieve woorden[1].


Negatief denken

Een negatieve mindset is meer een mindset waarin je niets leuk vindt. Misschien heb je dan ook een beetje last van depressieve klachten, want dan vind je vaak niets meer leuk. Ook niet de dingen die je eerder nog wel leuk vond.

Bij een negatieve mindset denk je vaak negatief over gebeurtenissen om je heen, mensen om je heen en misschien ook jezelf.


Een negatieve mindset zorgt hierdoor vaak voor negatieve gevoelens en je gaat dan vaak ook dingen doen die je helemaal niet helpen. Je kunt zelfs jezelf gaan saboteren[2]. Daarom is het zo belangrijk dat je ten minste een positieve mindset hebt.


Vaststaande mindset

Dan heb je vaak ook mensen die spreken van een groeimindset of een vaststaande mindset. Met een vaststaande mindset wordt bedoeld dat jij ervan overtuigd bent dat de wereld is zoals hij is en dat jij daar niets aan kunt doen.


Daarnaast heb je dan vaak ook het idee dat je niets aan je eigen capaciteiten kunt doen. Je hebt ergens wel of geen talent voor en dat is dat.


Dit is erg jammer want door deze mindset kun je je ontzettend hulpeloos voelen als je een probleem hebt dat je niet 1-2-3 kunt oplossen. Dit kan ook je zelfvertrouwen verslechteren en hierdoor kun je helaas in een neerwaartse spiraal terechtkomen[3].


De vaststaande mindset kan wat dat betreft net zo goed de krimpmindset heten.


Je krijgt vaak een vaststaande mindset wanneer een autoritair persoon je dit heeft geleerd of dit is aan je geleerd met absolute taal. “Het is niet anders” is bijvoorbeeld een suggestie die voorkomt dat je op een andere manier naar een probleem of situatie kunt kijken.


Wanneer woorden worden gebruikt als “is” en “zijn” kun je spreken van absolute taal.


Je gedrag wordt dan gereguleerd door regels, al dan niet geschreven of zelf bedacht, routines en hoe je je gedraagt in een bepaalde categorie. Je raakt dan verbonden aan op een bepaalde manier denken over de wereld en er is weinig tot geen ruimte voor verandering. Dit kan je een heel zeker gevoel geven, maar aangezien de wereld altijd verandert (al is het maar de auto waarin je rijdt of de telefoon die je gebruikt) kom je op gegeven moment toch jezelf tegen[4].


Groeimindset

De groeimindset is heel bekend geworden door het boek Mindset: the new psychology of succes door Carol Dweck. Zij doceerde aan de universiteit en kwam erachter dat wanneer leerlingen geloofden dat ze iets konden doen aan hun intelligentie ze betere resultaten op toetsen en dergelijke haalden dan leerlingen die dachten dat je intelligentie iets is dat vaststaat.


Het is belangrijk om op te merken dat de groeimindset niet alleen over de moeite gaat die je ergens in stopt en dat het dan allemaal wel goed komt.


Het gaat ook over het focussen op het proces in plaats van het resultaat. Dit betekent kort gezegd dat je ook moet genieten van de reis naar je doel en dat je niet hoeft te wachten met “leven” tot je dat doel bereikt hebt. Dit helpt ook om de groeimindset aan te leren.


De groeimindset betekent ook dat je niet alles in je eentje hoeft te ontdekken. Soms zit je gewoon even vast in je leven. Dan mag je hulp vragen aan andere mensen. Je mag vragen of ze letterlijk wat voor je willen doen of vragen welke strategieën je nog meer kunt toepassen om verder te komen met waarmee je bezig bent.


Telkens alles met veel moeite doen helpt niet altijd, dan is het handig als je kunt variëren in je plan van aanpak en dat is waar de groeimindset je mee helpt.


Het is ook heel belangrijk dat wanneer je een foutje maakt je dit ziet als iets wat je verder helpt in plaats van iets dat je kwaad doet[5].


Daarbij is een groeimindset of misschien zelfs een open mindset er ook een die je helpt te zien dat de wereld verandert en dat jij daarin kunt meeveranderen. Door jezelf te zien als een project wat in ontwikkeling is.


Je kunt dan ook woorden gebruiken die verandering impliceren zoals “kan zijn”. Het gebruiken van niet absolute woorden helpt je ook om de groeimindset te krijgen[6].


Zelfbeeld en mindset

De positieve mindset en de groeimindset lijken erg veel op elkaar wat betreft mogelijkheden, maar dat is niet helemaal waar.


Als je de groeimindset hebt kun je je echt specialisern op een bepaald gebied, omdat je door blijft gaan ook als het lastig is.


Heb je een positieve mindset in combinatie met een vaststaande mindset? Dan kan dit betekenen dat je in de loop van je leven van alles gaat doen, want elke keer als je voor een probleem staat dat niet eenvoudig is op te lossen kun je “leuk” op zoek naar wat anders. Je kunt dan bijvoorbeeld blijven job-hoppen en allerlei baantjes hebben die allemaal leuk zijn, maar in geen een word je een totale specialist.


Je mindset heeft dus wel invloed op je zelfbeeld, je eigenwaarde en zelfs je doorzettingsvermogen.


Het leuke is dat jouw zelfbeeld is terug te zien in wat je koopt en wetenschappers zien daar zelfs in wat voor soort mindset je hebt. Als je bijvoorbeeld een vaststaande mindset hebt koop je dingen die in lijn zijn met je identiteit, je helpen je doelen te behalen en om de goede kwaliteiten van jezelf aan anderen te laten zien.


Heb je juist een groeimindset, dan koop je ook zaken die je helpen je doelen te behalen en ook zaken die je helpen om nieuwe kennis op te doen en jezelf te ontwikkelen[7].


Je zult met de groeimindset bijvoorbeeld sneller hulp inschakelen om iets nieuws te leren of om op een andere manier tegen zaken aan te kijken. Bijvoorbeeld met een hypnotherapeut of door naar workshops en seminars te gaan. Dit om je zelfbeeld te veranderen als het niet het beeld is dat je wilt hebben.


Mindset en zelfvertrouwen

Als er iets misgaat in je leven, groot of klein, een scheiding of gewoon jezelf per ongeluk voor schut zetten op je werk of tijdens het uitgaan kan een behoorlijke deuk in je zelfvertrouwen zijn. Het is dan juist de mindset die je hebt die ervoor zorgt dat je zelfvertrouwen toch op peil blijft.


Anders kunnen dat soort momenten een negatieve invloed hebben op de beslissingen die je neemt en welke risico’s je onnodig wel of niet neemt.


Het is voor je zelfvertrouwen handig om een groeimindset te hebben. Als er dan iets fout gaat in je leven heeft dit minder invloed op je zelfvertrouwen. Je ziet bijvoorbeeld vaak bij studenten met een vaststaande mindset dat wanneer er moeilijkheden zijn met de studie, hun zelfvertrouwen lager wordt. Terwijl dit bij studenten met een groeimindset minder het geval is.


Bij een groeimindset is de aanpak van studenten ook anders. Ze zijn dan meer bezig met een bepaalde vaardigheid onder de knie krijgen. Daarbij wordt het zelfvertrouwen niet verminderd omdat ze het faalmoment meer koppelen aan niet hard genoeg hun best doen dan aan hoe slim ze zijn[8].


Misschien ken je het zelf ook wel dat wanneer je iets doet wat niet zo handig was je of denkt dat je dom bent, of je denkt “volgende keer beter”.


Mindset en relaties

Wanneer je last hebt van laag zelfvertrouwen kan dit je in de weg staan. Je vindt het dan bijvoorbeeld lastig om complimentjes te accepteren omdat die niet in lijn zijn met je eigen zelfbeeld, dit is heel onhandig omdat je het dan ook lastig vindt om complimentjes te accepteren van je partner. Iets wat wel nodig is voor een gezonde relatie. 


In dat geval kan het heel erg helpen om je gedachtegang niet te abstract te maken, maar om vooral in het hier en het nu te blijven. Om je gedachten te relateren aan de fysieke wereld in plaats van alleen hoe je denkt over die wereld en hoe jij daarin functioneert. Dit maakt het makkelijker om complimenten te accepteren en daarmee kun je ook betere relaties aangaan[9].


In een relatie kun je meerdere mindsets hebben, namelijk een soort doelmatige mindset “we gaan samenwonen, we gaan trouwen”.


Of een meer bedachtzame mindset “wat zijn de voor- en nadelen van trouwen/samenwonen”.


Het is logisch dat de ene mindset voor de andere mindset kan plaatsvinden. Wanneer je namelijk nog geen beslissing hebt genomen weeg je de voor- en nadelen beter tegen elkaar af dan wanneer de beslissing is genomen.


Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer stellen bijvoorbeeld de beslissing hebben genomen om te gaan trouwen ze heel positief zijn over hun kans om echt een heel leven bij elkaar te blijven, terwijl statistisch gezien de kans ongeveer 50/50 is wat betreft op latere leeftijd toch te gaan scheiden.


Je voelt je meer verbonden met je partner wanneer je denkt in termen als:

Verbonden, intiem, verliefd, tevreden, voldaan.


Wanneer dat terugkomt in je mindset over je relatie is de kans groot dat je juist wel bij elkaar blijft op latere leeftijd.


Toch is het niet erg om een meer bedachtzame mindset te hebben in je relatie. Doordat die mindset je iets realistischer maakt zie je problemen sneller aankomen en kun je ook beter anticiperen waardoor je relatie juist langer standhoudt. Dit lijkt ook heel erg op de groeimindset[10].


Controle over je mindset

Je mindset enigszins kunnen controleren is dus handig voor je zakelijke en privéleven. Je bent succesvoller en blijft langer bij je partner, misschien leef je wel lang en gelukkig zoals in de sprookjes, juist omdat je met een realistische blik naar je relatie kunt kijken.


Er zijn een aantal manieren om een positieve groeimindset te creëeren, namelijk:


Tip 1: Denk aan jezelf als een project dat nog niet af is

Als je het kunstmatige intelligentie vraagt is het doel van het leven om (van nature) dood te gaan, zolang dat nog niet is gebeurd is je project dus nog niet af. Dit betekent dat je elke dag iets kunt doen om jouw project van het leven te verbeteren of te veranderen. Door jezelf te zien als “work in progress” zie je jezelf als iets wat niet vaststaat en hoef je dus niet te denken “het is wat het is”, maar kun je juist denken “ik kan iets doen aan wat het is”.


Tip 2: Kijk naar de paradoxen van het leven

Je houdt van je ouders, maar soms kun je ze ook haten. Veel mensen hebben een haat-liefdeverhouding met andere mensen. Zo is het ook met andere zaken in het leven. Je werk is leuk, maar som….ugh. Door die paradoxen te zien kun je ook in momenten van spanning juist de moed vinden om te doen wat je moet doen.


Tip 3: Kijk naar wat er grappig is

Zit je er even doorheen en ben je negatief over jezelf of anderen? Maak er een grap van. Zeg maar eens met een heel raar stemmetje dat je niet goed genoeg bent. Op die manier kun je die gedachte niet meer serieus nemen.


Als je iets grappig aan jezelf vindt, of aan de situatie, is het makkelijker voor je om een situatie te accepteren zoals hij is en om er vervolgens wat aan te doen. Daar is acceptatie namelijk eerst voor nodig.


Tip 4: Bekijk de situatie uit meerdere hoeken

Wanneer je een heel vaststaande mindset hebt kan dit lastig zijn, maar verplaats je eens in hoe een ander tegen een bepaalde situatie aankijkt. Verplaats je in een ander, of zelfs in een soort goddelijke blik, om te zien of je een situatie op een andere manier kunt interpreteren dan je op dit moment doet. Dit kan je helpen om je vaststaande mindset wat losser te maken en meer te transformeren naar een groeimindset.


Tip 5: Houd een boekje bij met momenten van plezier

Foto’s, aantekeningen over de dag, een concertkaartje, bewaar je ze of gooi je ze weg? Pak eens een mooi groot notitieboek en maak daar een boekje van vol momenten van plezier. Druk of print foto’s van dat leuke feestje, die mooie wandeling of die persoon van wie je houdt en plak die in het boekje.


Gebeurt er iets moois in je leven? Schrijf het op in je boekje zodat je de herinnering altijd goed kunt ophalen.


Ben je bij een super leuk concert geweest of heb je een pretpark bezocht? Plak het in het boekje vol momenten van plezier.


Wanneer je dan eens een dipje hebt over hoe niet leuk je leven is, pak je jouw momenten-van-plezierboek erbij, blader je erdoorheen en besef je je dat je gewoon een dipdag hebt, maar dat al met al je leven toch écht wel leuke momenten heeft. Je wordt waarschijnlijk al blijer wanneer je er gewoon even doorheen bladert.


Hypnose voor een positieve groeimindset

Vind je het lastig om deze tips uit te voeren? Dan kan het zijn dat iets in je onderbewuste je blokkeert om je mindset te veranderen. Misschien voelt dat om de een of andere reden onveilig. Dan kan hypnose je helpen om je mindset te veranderen naar een mindset die je helpt in plaats van tegenwerkt.


Hypnose om je focus te veranderen

Wanneer je in een negatieve mindset bent beland en het lastig vindt om dit te veranderen denk je vaak heel negatief over jezelf en ben je ook meer gefocust op wat je allemaal niet goed doet en waarvan je baalt.


Een hypnotiseur kan je helpen met suggesties die ervoor zorgen dat je je juist gaat focussen op wat je wel goed doet, op die manier wordt het een stuk makkelijker om tip 5 uit te voeren. Door juist te focussen op je sterktes, krijg je ook sneller een positieve en optimistische mindset.


Daarbij kun je ook je relaties verbeteren door bijvoorbeeld de focus te verleggen naar positieve punten in je partner of vrienden.


Hypnose om je groeimindset terug te vinden

Hoe ben jij aan je overtuigingen over de wereld gekomen? Je bent er waarschijnlijk niet mee geboren. In de eerste 7 jaar van je leven ben je bezig om de “regels van het leven” te bepalen en meestal doe je dit juist met een groeimindset die om de een of andere reden een vaststaande mindset kan worden of negatief. Misschien door autoritaire figuren in je leven of wat anders.

Hypnose kan je helpen met regressie om het gevoel van die groeimindset weer op te roepen, of misschien zelfs om het moment te vinden waarop je mindset van iets dat je hielp naar iets ging dat je niet hielp. Met hypnose kun je het positieve gevoel terughalen en zelfs het moment waarop dat veranderde opnieuw bekijken zodat je hem anders interpreteert dan eerst waardoor je mindset in 1 keer een stuk beter en nuttiger wordt[11].


Daarnaast kan hypnose nog op veel meer andere manieren je helpen met het krijgen van een positieve groeimindset.


Hypnotherapeut vinden

Heb jij hulp nodig om je los te breken van een negatieve mindset?


Dan kan je op deze website een hypnotiseur vinden die bij je past en zelfs een bij jou in de buurt als dat handiger voor je is.


Ga naar de homepagina, vul daar in dat je een oplossing zoekt voor mindset (je kunt scrollen) en klik op zoeken. Kies vervolgens de therapeut met wie jij in zee wilt gaan.